Sunday 16 November 2014

Nihonkai Japanese Restaurant @ Sunway


Last week, my Chinese colleagues’ ajak g makan kat Nihonkai, Sunway. Time dia cakap tuh, aku rase cam penah dengar je. Baru teringat yang my ex-boss penah bawak kat Kota Kemuning nyer branch. Seingat aku pork free. Jadi aku pon setuju pergi.

Sampai kat Sunway Mentari, agak awal. Senang nak dapat parking. Oh ye, Nihonkai ni restoran makanan Jepun. Info dari my colleague, ada satu lagi branch kat Old Klang Road tapi yang tuh tak halal Aku pun tak paham nape ada branch yang pork free, ada branch yang tak halal. Belek nyer belek, aku order Set Lunch Salmon Butteryake yang berharga RM 19.

My other colleague, ada yang order Mackerel Head. Dia kata dia suka sebab kulit area kepala tuh ada Omega.



Bila sampai je set Salmon Butteryake tuh, aku rase set tuh besar. 2 hiris salmon yang besar digoreng dengan butter. Bukan deep fried ek? Ada miso sup & seaweed, pickles (kubis), pickles cucumber, cili padi potong (ahaha…Japanese???), tembikai & plain rice.




Without doubt, aku makan jela. Aku tambah cili powder, n wasabi. Sedap. Aku abes sekeping untuk dimakan dengan nasi & habiskan yang sehiris lagi dicicah dengan wasabi. Abes la satu set & super kenyang. Oh ye, aku tak order air sebab da ada miso sup.

Servicenya not bad, cepat tapi sebab waitress nya semua non local with not-so-good English, so memang sometimes miscommunication la.

Balik opis, memang cuacanya panas. Tapi aku rase super panas. And pening. Aku pun tak tak tau nape. Then aku teringat aku penah temankan one of my colleague beli miso paste kat one Japanese shop & it is with alcohol. Aku mintak dia call Nihonkai & tanye ada alcohol ke dalam miso sup. And she called. Guess what?! They put Sake in the miso sup! What the hell??? Then my colleague marah la. Nape serve alcohol to Muslim. Dorang cakap Sake is not alcohol. Again…? I was like what…? Naseb baik la my colleague tuh explain that sake is an alcohol. Da la ada orang Muslim lain dalam restoran tuh! Biar betul. So to all Muslim & me, takyah la dah g Nihonkai. Itu je… 

No comments:

Post a Comment