Friday, 23 August 2013

Interview 1



Aku g interview kat satu company developer kat TTDI, KL semalam. Sangat berharap akan dapat kerja tuh, tapi lepas g interview, aku da ‘berpaling tadah’.

Hahaha…
Nak tau nape?

Ok… meh aku ceritakan sebabnya :-P
Masa aku dapat tau pasal kerja tuh adalah kat Jobstreet. Advertisement Sales Admin / Property Management Exec. Pas aku baca iklan tuh n tgk scope kerja, aku pun apply la. Sebab memang description tuh sama sangat ngan kerja yang aku buat sebelum ni.

2 ari pastu aku dapat confirmation through email kata application telah diterima n still under consideration.

Lepas tuh dapat email suruh datang interview. Baik punya! So, dalam tuh ada tarikh semua, bila n pukul brp…. So, aku study la sket pasal kerja n pasal company tuh. Siap cari soalan lazim interview n jawaban kat internet sebab aku nakkkkkkkkkk sangat kerja tuh.

Semalam, aku bersiap lawa2 n g. siap da invest duit kat seluar ngan baju lagi tuh… tapi pasni, baju tuh n seluar tuh bukan la tak boleh pakai balik kan?

Sampai parking, walaupun agak sibuk tapi aku berjaya memarking tak jauh dari opis tuh. Application form yang aku da siap isi aku bawak tapi bila sampai sana, tetibe aku dapat another soalan bertulis. Ah mampus! Soalan2nya seperti berikut:

Soalan 1 : Tell me about yourself?
Well tak susah la soalan ni, tapi cara ko jawap kena la bersesuaian. Kalau tak pesaing lain yang dapatkan kerja tuh, akan lebih berkebolehan mendapat kerja tuh.

Soalan 2 : What are your impression of the duties of Property Management Exec?
Aik??? Bukan aku apply for Sales Admin Exec nyer post ke? Sangat pelik, tapi aku jawab gak as per my understanding on the business la.. Property maa…

Soalan 3 : In your opinion, what kind of aptitudes, skill and traits are necessary to be successful in this position?
Yang ni main tibai je…

Soalan 4 : Which of these required aptitudes, skills and traits do you consider to be your strengths? Give examples of how you’ve demonstrated your strengths in your previous position?
Yang ni pun boleh tibai.

Soalan 6 : What atmosphere and tone do you strive to create and maintain in your working relationship?
Ha….. ini soalan trick namanya.

Soalan 7 : Do you believe that the customer always right?
Ini soalan pendirian…

Soalan 8 : How do you handle unruly or demanding customers?
Ha……. Jawab2!

Soalan 9 : Describe a situation in which you demonstrated independent intiative.
Haaaaaaaaaa……………camne?

Soalan 10 : When you start work with new company or industry, how do you go about gaining an understanding of that company and its products?

Soalan 11 : If you were head of the customer service department with authority to effect changes, what three things would you change?

Soalan 12 : What operating system and software do you familiar with?

Soalan 13 : Are you available to work late or on weekend?

Ok… my comments :-P ahaha… aku actually snap soalan2 ni tapi malas nak upload kat sini. Ada la munasababnya. My hubby kata semua soalan ni adalah berdasarkan logic dan tanye pendapat kita tapi kalau kita jawab main taruk je melambangkan berapa banyak kita boleh berpikir. So, kenala bijak….

Aku spend almost one hour nak jawab – bukan aku bodoh?! Tapi berhati2. Mana la tau dengan kebodohan aku semasa jawab soalan dan menyebabkan aku tak dapat kerja ni… malu maaaaaaaaa…!

So, another one hour sesi verbal plak. Memang giler penat okeh?! Sangat menduga iman & jiwa & raga… well, aku tak tau la dapat kerja ni, tapi kalau dapat pun bukan la jawatan yang aku mintak iaitu Sales Admin tapi Property Management Exec.
Huhu… kekadang kena la employer ni letak different scope or ape… mengelakkan salah paham. Huhu…

Ape2pun, kalau aku tak dapat kerja ni, aku pun tak kesah kot. Ada sebab semua yang berlaku kan? Aku ada another interview on Monday kat tempat lain. Wish me luck!

No comments:

Post a Comment